Rusia a pierdut 13% din capacitatea sa uriașă de rafinare din cauza atacurilor cu drone ucrainene. Prețurile la benzină au explodat

Rusia a pierdut 13% din capacitatea sa uriașă de rafinare din cauza atacurilor cu drone ucrainene. Prețurile la benzină au explodat

Sursa poza si informatii: Economica.net

Rusia: Atacurile cu drone ucrainene reduc semnificativ capacitatea de rafinare, determinând creșterea prețurilor la benzină

În contextul conflictelor militare din ultimele luni, Rusia se confruntă cu o provocare majoră în sectorul său energetic, din cauza atacurilor frecvente cu drone asupra rafinăriilor petroliere. Această situație a avut un impact semnificativ asupra capacității de rafinare a țării, ducând la creșteri semnificative ale prețurilor la benzină.

Pe data de 2 august, rafinăria Novokuibyshevsk, gestionată de Rosneft, a fost nevoită să-și oprească activitatea după un atac cu drone. Această instalație are o capacitate anuală de 8,3 milioane de tone. În următoarele săptămâni, alte rafinării majore au fost afectate. Pe 11 august, rafinăria Saratov a încetat să mai primească materie primă, iar câteva zile mai târziu, s-a raportat că rafinăria Volgograd a Lukoil, care este cea mai mare din sudul Rusiei cu o capacitate de 14,8 milioane de tone, a fost și ea oprită.

Într-o evoluție similară, atacurile cu drone au dus și la oprirea rafinăriei Samara a Rosneft, cu o capacitate de 8,5 milioane de tone pe an. Pe lângă aceste incidente, pe 2 august, producția rafinăriei de la Riazan, una dintre cele mai mari deținte de Rosneft, a fost diminuată la jumătate din capacitatea sa de 13,8 milioane de tone. Combustibilul produs aici este vital pentru aprovizionarea regiunii Moscovei.

În numai trei săptămâni de la aceste evenimente, Rusia a pierdut aproximativ 44,3 milioane de tone din capacitatea sa anuală de rafinare, echivalentă cu 13,5% din capacitatea totală națională estimată la 328 de milioane de tone, conform Vostok Capital. Această situație este agravată de dificultățile logistice și de reparațiile complicate cauzate de sancțiunile internaționale.

În 2022, producția totală a rafinăriilor rusești a scăzut la 267 milioane de tone, marcând cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani, conform datelor Reuters. Surse informate spun că repararea rafinăriilor din Riazan și Novokuibyshevsk ar putea dura aproximativ o lună. Între timp, se estimează că rafinăria Syzran va rămâne nefuncțională până la sfârșitul lunii august.

Aceste dificultăți sunt accentuate de limitările impuse în urma sancțiunilor occidentale, care au inclus echipamentele esențiale pentru rafinării în pachetul de restricții implementat de Uniunea Europeană în februarie 2022. Ministrul Energiei din Rusia, Serghei Țivilev, a explicat că aceste măsuri au cauzat blocaje în procesul de reparații, întârzieri în livrări și extinderi ale termenelor de execuție.

Din cauza acestei situații, cererea și oferta de pe piața combustibilului din Rusia sunt tot mai afectate. În 2025, Rusia s-a confruntat cu o criză serioasă de benzină, cu prețurile pentru sortimentele AI-92 și AI-95 crescând cu 40% și respectiv 50% de la începutul anului. Aceste creșteri au atins cote record, de 71.970 ruble/tonă și 81.337 ruble, la licitatiile din 19 august.

În ansamblu, capacitățile reduse de rafinare și limitările impuse de sancțiunile internaționale constituie un test considerabil pentru sectorul energetic al Rusiei, obligând la ajustări strategice și la răspunsuri rapide în fața provocărilor continue.


Ștefan Dima

Ștefan Dima are 33 de ani și e omul care cunoaște Iașul ca pe propriul buzunar. Absolvent de Jurnalism la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Ștefan a ales să-și construiască cariera aici, în orașul în care a copilărit și pe care îl iubește. Cu o pasiune pentru poveștile din spatele știrilor și un ochi atent pentru detalii, el aduce zilnic noutăți relevante despre viața culturală, deciziile locale și inițiativele civice din Iași. Este genul de reporter care știe să asculte, să observe și să redea realitatea cu respect și claritate. În timpul liber, îl vei găsi plimbându-se prin Copou sau descoperind cafenele noi prin oraș, mereu cu un carnet de notițe în buzunar.