Peste 115 cercetători acuză Harvard de cenzură după anularea unui număr special despre Palestina
Sursa poza si informatii: Mediafax.ro
Peste 115 cercetători din întreaga lume au semnat o scrisoare deschisă în care condamnă anularea unui număr special al revistei Harvard Educational Review dedicat Palestinei. Decizia a fost considerată o formă de cenzură și un exemplu de discriminare anti-palestiniană, care împiedică diseminarea informațiilor esențiale în contextul conflictului din Gaza.
Numărul special al revistei fusese planificat la șase luni după izbucnirea războiului dintre Israel și Hamas și urma să abordeze subiecte precum educația palestiniană, modul în care este predată istoria Palestinei în școlile și universitățile din SUA și impactul distrugerii infrastructurii educaționale din Gaza. Toate articolele fuseseră deja editate, autorii semnaseră contractele, iar lansarea fusese anunțată la conferințe academice.
Decizia de anulare a venit după ce Harvard Education Publishing Group, editorul revistei, a solicitat ca toate materialele să fie supuse unei revizuiri de „evaluare a riscului” de către consilierul juridic al universității, o procedură fără precedent. Într-un e-mail citat de The Guardian, directorul executiv Jessica Fiorillo a invocat lipsa unui proces adecvat de revizuire, necesitatea unor editări suplimentare și „lipsa alinierii interne” în privința tematicii. Ea a respins acuzațiile de cenzură.
Autorii și editorii au respins însă explicațiile oficiale, susținând că decizia creează un precedent periculos și se înscrie în ceea ce numesc „excepția Palestina” de la libertatea academică. „Este inacceptabil ca HEPG să invoce motive de calitate academică, omițând fapte esențiale care indică cenzura”, au transmis semnatarii.
Această situație subliniază tensiunile existente în mediul academic american privind libertatea de exprimare și abordarea subiectelor sensibile legate de conflictul israeliano-palestinian. Decizia de anulare a numărului special al revistei Harvard Educational Review a stârnit reacții puternice din partea comunității academice internaționale, care consideră că astfel de acțiuni pot avea un impact negativ asupra libertății academice și asupra capacității cercetătorilor de a aborda subiecte controversate fără teama de represalii.
În acest context, este esențial ca instituțiile academice să își reafirme angajamentul față de principiile libertății academice și să asigure un mediu în care cercetătorii pot explora și discuta subiecte sensibile fără teama de cenzură sau discriminare. Numai prin promovarea unui astfel de mediu se poate asigura dezvoltarea unei înțelegeri profunde și echilibrate a problemelor complexe, precum conflictul din Gaza și impactul acestuia asupra educației și societății palestiniene.