Partajul moștenirii Bechtel începe! Deme Macarale mută 425 grinzi abandonate de 20 de ani
Sursa poza: Economica.net
Pe parcursul ultimilor ani, procesul de realizare a Autostrăzii Transilvania a fost marcat de întârzieri și provocări diverse. Acum, într-o operațiune de amploare, Deme Macarale a început să mute grinzile de beton abandonate de peste 20 de ani, într-o încercare de a revigora segmentul autostrăzii Suplacu de Barcău – Chiribiș.
Marin Marian, un pasionat de infrastructură care a documentat evenimentul printr-un videoclip postat pe YouTube, menționează că mutarea grinzilor este realizată printr-un contract încheiat între Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) și Deme Macarale. În total, 425 de grinzi sunt implicate în acest proces de relocare.
Contextul Proiectului
Fragmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș, pentru care au fost angajați constructorii de la Construcții Erbașu, și sectorul Chiribiș – Biharia, ce a intrat recent sub coordonarea Precon Transilvania, sunt piesele centrale ale acestor eforturi. Ordinul pentru începerea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia a fost emis la mijlocul lunii mai, fixând data de 20 mai ca punct de plecare pentru aceste lucrări.
Stadiul Lucrărilor
Lotul Chiribiș – Biharia, ce acoperă 28,5 kilometri în județul Bihor, include 18 structuri complexe și are un termen de finalizare de 24 de luni, care include șase luni alocate designului și alte 18 pentru execuție. CNIR a preluat controlul acestui segment de la finalul lunii aprilie, încredințând proiectul unei asocieri între Precon Transilvania și Citadina 98.
O Moștenire Controversată
"Autostrada Bechtel" a devenit un simbol al înțelegerilor complicate, fiecare pas marcat de provocări birocratice și legale. Contractul pentru segmentul Chiribiș – Biharia a fost reziliat de trei ori înainte de desemnarea câștigătorilor în 2023. Secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a subliniat speranța că de această dată, lucrările vor fi finalizate fără alte întreruperi.
Valoarea investiției se ridică la 785,21 milioane de lei fără TVA, fondurile fiind obținute prin Programul Transport 2021-2027. Această inițiativă crucială pentru infrastructura României este așteptată să aducă un plus economic și logistic semnificativ în regiune.
Discuțiile Comunității
Relocarea grinzilor abandonate a stârnit și reacții contrastante din partea comunității pasionaților de infrastructură. Unii se întreabă de ce elementele atât de vechi sunt reutilizate în construirea unei structuri noi, atrăgând atenția asupra posibilelor compromisuri de calitate. Alții, însă, sunt de părere că utilizarea acestor grinzi poate reprezenta o economie de resurse și un pas eficient.
În așteptarea terminării lucrărilor, cei implicați își doresc să transforme acest demers nu doar într-un proiect de succes al infrastructurii, ci și într-un exemplu de gestionare eficientă a resurselor moștenite. Indiferent de opinia personală, un lucru este cert: moștenirea Bechtel, în ciuda obstacolelor, este pe cale să vadă o nouă etapă de dezvoltare.
În concluzie, urmează o perioadă intensă de activitate pe șantierele din Bihor, pe măsură ce proiectele încep să prindă contur sub supravegherea atentă a autorităților și a partenerilor de construcție. Lucrurile par să se alinieze în favoarea finalizării unui segment important din Autostrada A3 Transilvania, presărat cu lecții ale trecutului și cu speranțe pentru viitor.