Noile tarife impuse de Trump pot pune în pericol siguranța aeriană și lanțurile de aprovizionare ale companiilor aeriene
Sursa poza si informatii: Economica.net
Industria aeriană se află sub presiunea unor tarife de 10% aplicate importurilor de avioane și componente, urmare directă a taxelor vamale anunțate de către fostul președinte Donald Trump în aprilie asupra partenerilor comerciali internaționali. Această inițiativă vine în contextul în care Departamentul Comerțului a lansat recent o investigație cunoscută sub denumirea de Secțiunea 232, examinând riscurile pentru securitatea națională potențial generate de importuri. Această anchetă ar putea justifica introducerea unor taxe și mai mari asupra avioanelor, motoarelor și pieselor implicate.
Asociația Industriei Aerospațiale (AIA), care reunește giganți precum Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospace împreună cu numeroase alte companii, a solicitat Departamentului Comerțului să extindă perioada de consultare publică a prevederilor Secțiunii 232 cu încă 90 de zile și să amâne impunerea de noi tarife pentru cel puțin 180 de zile. Această cerere este motivată de nevoia de consultări suplimentare cu reprezentanții industriei, astfel încât tarifele să reflecte corect valorile de securitate națională fără a compromite siguranța și eficiența lanțurilor de aprovizionare.
Un eveniment ce ilustrează complexitatea acestei situații este incendiul produs în februarie la o fabrică din Pennsylvania, care furnizează elemente de fixare pentru sectorul aerospațial. Incidentul a pus în evidență dificultățile întâmpinate în găsirea și certificarea unor furnizori alternativi la același nivel de standarde de siguranță. După cum afirmă AIA, acest proces de înlocuire ar putea dura chiar și un deceniu.
De partea cealaltă, Airlines for America, o organizație ce include mari companii aeriene precum American Airlines, United Airlines și Delta Air Lines, avertizează că tarifele ar putea crește prețul biletelor de avion și al transportului de mărfuri. „Costurile sporite în sectorul aviației comerciale pot afecta negativ securitatea economică și națională și frâna capacitatea industriei de a se dezvolta, concura și inova,” au afirmat transportatorii în documentele depuse la Departamentul Comerțului.
Companiile de profil sunt îngrijorate de riscul ca aceste tarife să destabilizeze lanțurile de aprovizionare, care își revin după o perioadă de incertitudini, și să permită intrarea pe piață a pieselor contrafăcute, generând astfel o serie de efecte adverse în lanț, pline de incertitudini și consecințe neprevăzute.
Ca o măsură de precauție, producătorii și companiile aeriene fac lobby pentru revenirea la un regim fără tarife, asigurat anterior de Acordul Civil pentru Avioane din 1979. Grație acestui acord, sectorul aviatic american a menținut un surplus comercial anual de 75 de miliarde de dolari. Pentru a beneficia de aceste scutiri, componentele utilizate trebuie să fie certificate de Administrația Federală a Aviației (FAA).
Pe fondul acestor discuții, este clar că impunerea unor tarife suplimentare ar putea avea efecte semnificative și pe termen lung asupra industriei aviatice globale, dar și asupra securității naționale și economice a Statelor Unite. Întreprinzătorii din sector cer o analiză amănunțită și o comunicare transparentă înainte ca orice tarife noi să fie aplicate, pentru a preveni destabilizarea unei industrii esențiale pentru conectivitatea globală.