Bătălia giganţilor aeronautici. Airbus A320 a detronat Boeing 737 din postura de cel mai vândut avion din istorie
Sursa poza si informatii: Economica.net
După decenii de dominație, aeronava Boeing 737 a fost depășită de Airbus A320 în clasamentul mondial al vânzărilor. Acest nou record a fost obținut după livrarea unui avion A320 către Flynas, o linie aeriană saudită, ridicând totalul livrărilor familiei A320 la 12.260 de unități de la lansarea sa oficială în 1988. Conform datelor oferite de consultanța britanică Cirium, acest moment marchează o schimbare semnificativă în peisajul industriei aeronautice, relatează Agerpres.
Deși Airbus nu a oferit imediat un comentariu cu privire la aceste cifre, analistul în aviație Rob Morris, de la Cirium, a confirmat validitatea datelor, subliniind însemnătatea acestui prag important. Boeing și Airbus au combinat forțele și au livrat împreună peste 25.000 de aeronave din seria A320 și 737. Inițial, aceste avioane au fost concepute pentru a lega marile hub-uri, dar au câștigat popularitate și printre transportatorii low-cost, în special după reducerea producției Boeing explicată de cererea scăzută de după 11 septembrie.
Airbus, deja cel mai mare producător de avioane din lume, după numărul total al livrărilor anuale, celebrează acest succes pe segmentul avioanelor cu fuselaj îngust. Această realizare pune capăt unei concurențe transatlantice aprige de aproape patruzeci de ani pentru controlul pieței. Încă de la începuturi, parteneriatul dintre țările care compun Airbus - Franța, Germania, Spania și Marea Britanie - a necesitat ajustări strategice și repartizarea echitabilă a sarcinilor.
Modelul A320 a fost lansat în 1984 într-o perioadă critică, când scepticismul înconjura viitorul Airbus, după lansările cu probleme ale altor aeronave. Modelul a decolat pentru prima dată după doar trei ani. Inginerii companiei din Toulouse, Franța, au apostat pe o inovație tehnologică crucială: comenzile computerizate fly-by-wire, introduse pentru prima dată pe un avion comercial standard. Deși la început au întâmpinat o rezistență din partea sindicatelor și a unor transportatori, această tehnologie a fost ulterior adoptată la scară largă, marcând o nouă eră în aviație. Astăzi, Airbus își extinde activitățile și în SUA și China.
Boeing, pe de altă parte, a stabilit curentul principal al producției de aeronave cu fuselaj îngust încă din anii 1960 cu renumitul său model 737. Cu toate acestea, compania s-a confruntat cu provocări majore după tragicele accidente din 2018 și 2019, dar lucrează la regularizarea și creșterea din nou a producției.
Ambele companii rămân giganți ai industriei și sunt așteptate să lanseze noi modele în următorul deceniu. Cu toate acestea, la recentele discuții de la conferința ISTAT desfășurată la Praga, reprezentanții ambelor conglomerate au subliniat că dezvoltarea unor noi modele va mai dura ceva timp, așteptând inovații semnificative în tehnologia motoarelor. Acest moment marchează nu doar o schimbare de lider în vânzări, ci și începutul unei noi epoci în industria aviatică globală.